امتیاز : 5 (2 رای)
برندینگ چیست و اهمیت برند سازی

برندینگ چیست؟

برندیگ و برند سازی و مفهوم آن :

چرا تولیدکنندگان کالاها و خدمات همیشه به دنبال این هستند که برای خود یک برند ایجاد کرده و محصولات خود را تحت آن عرضه کنند در حالیکه چنین پروسه ای هزینه های زیادی از قبیل بسته بندی، برچسب گذاری، مجوزها و ثبت های قانونی، تبلیغات، بازاریابی و… را برای آنها به دنبال دارد؟ در این میان ریسک عدم اقبال برند مورد نظر از جانب بازار و مصرف کنندگان را نیز نباید نادیده گرفت. به نظر می رسد که اتخاذ چنین راهبردی، که در اصطلاح به آن برندینگ گفته می شود، مزایایی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد. در بیان کارکردهای ویژه ی برند برای محصول اصطلاحاً گفته می شود که یک برند قوی از جانب مصرف کننده دارای ضمانت است. به این معنی که برند محصول به نقطه ای رسیده سهم قابل توجهی از بازار مصرف کننده محصول متقاضی آن هستند و محصولات جایگزین را حتی با پیشنهاد قیمت پایین تر رد می کند.برندینگ از مباحث مهم و اصلی استراتژی های مدیریت محصول به شمار می رود. تولید یک محصول تحت یک نام تجاری، مستلزم یک سرمایه گذاری نسبتاً بالا و بلندمدت است به طوری که برخی تولیدکنندگان ترجیح می دهند فقط تولید کرده و وظیفۀ برندینگ را به دیگران محول کنند. در واقع کاری که تولیدکنندگان تایوانی در مورد بسیاری از محصولات از قبیل پوشاک، کامپیوتر و لوازم خانگی الکترونیک انجام می دهند. عمده ی این سرمایه گذاری به بحث های تبلیغات، پیشبرد و بسته بندی معطوف می گردد. اما در نهایت تولیدکنندگان در می یابند که قدرت بازار در دست صاحبان برندهاست. صاحبان برندها می توانند به راحتی تولید کننده خود را تغییر داده و به جای کارخانجات تایوانی، از کارخانه هایی در مالزی و یا جاهای ارزان تر دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال شرکتهای ژاپنی و کره جنوبی، به طور وسیعی در حوزۀ ساخت برند برای محصولات خود سرمایه گذاری کرده و برندهای شناخته شده ای از قبیل Sony، Toyota، Goldstar، Samsung و… را ایجاد می کنند. حتی زمانی که این شرکتها دیگر نتوانند از پس هزینه های تولید در کشور خود برآیند، این نام های تجاری ارزشمند کماکان تعیین کنندۀ رفتار و تقاضای مصرف کننده بوده و کاری می کنند تا محصولات همواره مشتری خود را داشته باشند.

برندینگ

جهت ثبت شرکت و ثبت برند با مشاوران ما تماس بگیرید.

۱- برند (Brand):

به طور کلی هر مفهومی ‌برای تبیین نیاز به تعریف دارد. بسیاری از مفاهیم در نزد متخصصان گوناگون تعابیر متفاوتی دارد. از آنجا که هر کدام از محققین با توجه به چارچوب ذهنی خود به مفهوم مورد نظر می‌نگرند، تعدد تعاریف و تعابیر امری طبیعی و غیر قابل اجتناب می‌باشد. برند نیز از جمله مفاهیمی‌ است که تعابیر مختلفی از آن وجود دارد، لذا سعی شده است در این نوشتار به شاخص ترین تعاریف اشاره شود. کمیته (انجمن) بازاریابی آمریکا(۱۹۶۰) اینگونه برند را تعریف می‌کند. «یک نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد. یک برند، به یک محصول یا خدمت ابعادی را اضافه می‌کند تا آن محصول یا خدمت از سایرین متمایز گردد. این تمایزها می‌تواند کارکردی منطقی، یا ملموس و یا حتی غیرملموس داشته باشد.”

فیلیپ کاتلر نیز تعریفی مشابه با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا مطرح کرده است: یک نام، عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده، یا گروهی از فروشندگان عرضه می‌کنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز می‌سازند. البته تعاریف مطرح شده جامع و مانع نیستند چراکه انتقادهایی بر آن ها وارد می‌باشد. شاید اولین انتقاد بر تعریفی باشد که انجمن بازاریابی آمریکا از برند مطرح کرده است. در تعریف انجمن بازاریابی آمریکا بیشتر بر محصول و ویژگی های ظاهری آن تمرکز شده است . درحالیکه برندها نه تنها برای محصولات مصرفی بلکه برای مکان ها، سازمان ها یا مردم نیز به کار می‌روند.از طرفی برای مدت های مدید ، برندها صرفاً قسمتی از کالای فیزیکی بودند که اغلب تعاریف مرتبط با آن در چندین دهه اشاره به لفظ، یا نام و یا یک نشانه داشته است. امروزه برندها بیش از آن هستند؛ یک برند مجموعه ای از انتظارات را نشان می‌دهد ، به اعتماد و ثبات اشاره دارد و به صورت مجموعه ای از انتظارات تعریف می‌شود.

هرنام تجاری دارای دو بُعد (ساختار) است که عبارتند از :

بُعد مشهود: منظور از ساختار مشهود برند ویژگی های فیزیکی و قابل مشاهده برند می باشد که عبارتند از: لوگو تایپ، شیوه طراحی، شیوه نگارش، رنگ، علامت، زبان و …

بُعد نامشهود: مهمترین عامل نامشهود هر نام تجاری هویت آن است. هویت نام تجاری مجموعه منحصر به فردی از تعلقات و تداعی های برند است که مدیران سازمان تمایل به ایجاد و نگهداری آنها دارند. هویت نام تجاری به عنوان پایه و اساس فرآیند ساخت نام تجاری می باشد.

اغلب هنگامیکه درباره ایجاد یک نام تجاری جدید بحث می شود، تنها به بخش نخست هر نام تجاری که مشهود است توجه می شود، اما موضوع اصلی و حیاتی که در ایجاد یک نام تجاری وجود دارد و نباید از کنار آن به راحتی گذشت موضوع تعریف هویت و اجزای آن می باشد.

۲- مفهوم برندینگ  یا برندسازی (Branding) :

برندینگ یا برندسازی، فِعلی است که در نتیجه آن سطح احساسی و عاطفی مرتبط با یک محصول یا خدمت(شرکت) افزوده می‌گردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد. این محققین ارزش یک برند را به طور معناداری مرتبط با دلبستگی احساسی ذی نفعان(مشتریان) نسبت به برند می‌دانند و بر اهمیت ایجاد چنین ارتباطی تاکید ویژه دارند. بسیاری از تحقیقات اخیر بازاریابی مصرف کننده، به نتایج ثابتی در مورد اصول برندسازی احساسی رسیده اند. برخی از محققین حوزه برند، برندسازی را در ایجاد ارزش برند خلاصه کرده اند. وین جاموری در این خصوص اظهار می‌کند وقتی در مورد برندسازی سخن می‌گوییم در حقیقت منظورمان، فرایند ایجاد ارزش برند است. از دهه گذشته تاکنون شاهد یک روند رو به رشد برندسازی شرکتی نسبت به برندسازی محصولی بودیم. هدف برندسازی شرکتی ایجاد وضعیتی مطلوب برای نام و نشان سازمان از طریق

ذی نفعان مختلف خود می‌باشد. ناکس و بیکرتون برای برندسازی شرکتی همان تعریف سنتی برندسازی محصول را قائل هستند به این صورت که هدف هر دو آنها ایجاد تمایز و ترفیع نسبت به سایر برندهای موجود می‌باشد. البته این نویسندگان اعتقاد دارند برندسازی شرکتی بسیار پیچیده تر می‌باشد چراکه نیازمند مدیریت مناسب تعاملات کلیه ذی نفعانی است که به لحاظ ویژگی با یکدیگر متفاوت می‌باشند. آکر نیز اعتقاد دارد یک برند شرکتی(برند سازمانی می‌تواند نیرویی اهرمی، هم افزایی و شفافیت ایجاد کند. علی الخصوص زمانی که محیط پیچیده و مغشوش باشد.در بخش خصوصی اهمیت برندسازی به قدری است که جزئی اساسی از استراتژی در سطح کلی سازمان را تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث شده استراتژی برند در استراتژی کلان سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

۳- اهمیت برندینگ در چیست ؟

در اینجا سوالی که مطرح است این است که اصولاً چرا شرکت ها به دنبال فرایند بعضاً هزینه بر برندینگ هستند. دلیل اول و احتمالاً اصلی این است که در دنیای امروز که ویژگی اصلی آن رقابت شدید بر سر تولید محصولات مختلف و پاسخ گویی به نیازهای مختلف مصرف کنندگان می باشد، نام برند یکی از فاکتورهای کلیدی ارزش آفرین برای برند و محصول می باشد چرا که بر روی به خاطر آوردن محصول برای مشتری تاثیر گذاشته و حامل معنی بوده و حتی بر وجهه و تلقی عمومی از برند نیز تاثیرگذار می باشد. وقتی کودکی به دنیا می آید، انتخاب نام مناسب برای وی یکی از مهم ترین و حتی سخت ترین تصمیماتی است که والدین کودک باید اتخاذ نمایند. در دنیای محصولات و خدمات نیز، وظیفۀ نامگذاری به همین میزان بازاریابان را به چالش می کشد. اگرچه باید گفت نام برند و تنوع آن در ادبیات برندینگ خیلی تازگی ندارد. از جملۀ کارکردهای یک برند کارا، منحصر به فرد نمودن محصول و ایجاد امکان رهگیری سفارشات مربوط به آن محصول می باشد. دلیل دوم فراهم آمدن حمایت قانونی از انحصار ویژگیهای خاص یک محصول می باشد که در صورت عدم ثبت نام تجاری و برند برای محصول امکان کپی برداری و سوءاستفاده از آن فراهم خواهد آمد. سوم اینکه برندینگ این فرصت را برای تولیدکننده فراهم می آورد که برای خود مشتریانی وفادار و سودآور کسب کند. این وفاداری در فضای رقابتی بازار، به شرکت کمک بسیاری خواهد کرد و در طراحی عناصر آمیزۀ بازاریابی و اتخاذ راهبردهای متناسب با هریک، دست مدیران بازاریابی را باز می گذارد. دلیل چهارم به بحث بخش بندی بازار مربوط می شود. یک تولید کننده می تواند انواع مختلف محصولات خود را با نام های تجاری مختلف و (Segmentation) متنوع در بخش های مختلف شناسایی شده برای بازار خود عرضه کند.

برندینگ

پس از انتخاب یک نام برای برند، در مورد چگونگی سازماندهی و معرفی آن اتخاذ تصمیم می گردد که درواقع اسپانسر و حامی برند در این مرحله تعیین خواهد شد. در گام بعدی درخصوص نحوۀ تخصیص برند به محصولات مختلف شرکت و اتخاذ سیاست مناسب در این خصوص بحث می شود.

نهایتاً اینکه برندهای موفق، تصویری مطلوب از شرکت در ذهن مشتری ایجاد می کنند. برندِ یک محصول در تبلیغ خصوصیات کیفی و نیز اندازۀ شرکت تاثیر بسزایی دارد.

 

امتیاز کاربران
5 5 2
مطالب مرتبط :

انتخاب نام شرکت ، آنچه که باید بدانیم

فرآیند انتخاب نام شرکت : وقتی که می خواهید شرکت و یا برند خود را ثبت کنید نامی مناسب می بایست برای آن انتخاب کنید. بعد از مشاوره با مراکز ثبت شرکتها ، به منظور انتخاب نام شرکت , یک نام خوب برای شرکت خود انتخاب کنید باید بتوانید به این ۱۰ سوال اساسی پاسخ مناسبی بدهید. ما این ده سوال و پاسخ های آن را برای کمک به شما در زیر آورده ایم. انتخاب نام شرکت ۱) از انتخاب نام شرکت خود چه هدفی دارم؟ انتخاب نام مناسب و متفاوت، برای شرکت می تواند تمایزی ب...


آخرین تغییر : 11/16/2017 - 19:07

خرید و فروش برند تجاری

جهت خرید و فروش برند تجاری لطفاً فرم سفارش خرید را در صفحه مربوطه (لینک صفحه فرم خرید و فروش نام  تجاری ) پر نمایید، تا در اسرع وقت نسبت به تهیه پیشنهاد و تماس با شما اقدام گردد.همچنین به منظور فروش برند تجاری می توانید فرم سفارش فروش را در صفحه فروش برند پر نمایید، تا در اسرع وقت نسبت به فروش آن اقدام گردد. مراحل خرید و فروش برند تجاری: ۱- استعلام دفترخانه اسنادرسمی از اداره ثبت علائم تجاری جهت بلامانع بودن و صحت نام تجاری مورد نظر ۲- امضای صلحن...


آخرین تغییر : 11/12/2017 - 17:18

برندینگ چیست و اهمیت برند سازی

برندینگ چیست؟ برندیگ و برند سازی و مفهوم آن : چرا تولیدکنندگان کالاها و خدمات همیشه به دنبال این هستند که برای خود یک برند ایجاد کرده و محصولات خود را تحت آن عرضه کنند در حالیکه چنین پروسه ای هزینه های زیادی از قبیل بسته بندی، برچسب گذاری، مجوزها و ثبت های قانونی، تبلیغات، بازاریابی و… را برای آنها به دنبال دارد؟ در این میان ریسک عدم اقبال برند مورد نظر از جانب بازار و مصرف کنندگان را نیز نباید نادیده گرفت. به نظر می رسد که اتخاذ چنین راهبردی، که...


آخرین تغییر : 11/26/2017 - 20:32

تغییر برند و علامت تجاری

تغییر برند تغییر برند و علامت تجاری برای انجام هر نوع تغییری در زمینه ثبت برند  و یا تغییر برند ابتدا باید سه نسخه اظهار نامه ثبت علامت تجاری را خریداری نموده و سپس آن را تکمیل نمایید و خودتان یا وکیل قانونی می بایست آن را به اداره مالکیت صنعتی بدهد. برای تغییر علامت تجاری باید ۱۰ قطعه از تصویر علامت تجاری یا همان لوگو را به همراه مدارک نام برده تحویل اداره دهید. سپس کارشناس اداره بررسی مقدماتی را انجام داده و دستور حق الثبت اظهارنامه را صادر م...


آخرین تغییر : 11/16/2017 - 19:41

ثبت برند سریع – ثبت برند آنلاین – ثبت برند تضمینی

یکی از خدمات موسسه حقوقی پارسه ثبت، ثبت برند به شکل تضمینی می باشد. ما به جهت تسریع در امور ثبت برند و علامت تجاری، امکاناتی را فراهم آورده ایم تا مشتریان گرامی بتوانند از طریق صفحه اصلی وبسایت شرکت به صورت کاملا آنلاین، برند و علامت تجاری خود را استعلام کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن از طریق وکلای با تجربه ثبت شرکت پارسه ثبت، برند خود را فوری ثبت نمایند. برای این کار کافیست از صفحه اصلی وبسایت دکمه ” استعلام برند ” را کلیک نمایید تا به صفحه ای ک...


آخرین تغییر : 11/16/2017 - 16:49

تعریف برند

واژه برند طبق گفته رایز باس در سال ۲۰۰۳، یک کلمه نروژی بوده که اصل این کلمه ” برندر ” بوده که به معنای داغ کردن یا سوزاندن است. در حقیقت کلمه برند طبق گفته رایز باس اولین بار کلمه برند توسط وایکینگ ها به دایره لغات انگلیسی اضافه شد. در حقیقت مالکان حیوانات برای شناسایی و جلوگیری از سرقت حیوانات خود از دیگر دام ها، اقدام به سوزاندن قسمتی از پوست حیوانات می کردند. کم کم این علامت جای خود را به طرح های ساده که بیانگر نام مالکان بود داد و سپس در قرن...


آخرین تغییر : 11/12/2017 - 17:04

تاثیر رنگ برند بر روی مشتریان و کسب و کار شما

تاثیر رنگ برند بر روی مشتریان و کسب و کار شما در هنگام شروع هر کسب و کاری اگر می خواهید خود را به جهان نشان داده و اثبات کنید ، علاوه بر داشتن یک نام بزرگ، یک محصول درجه یک و یک طرح بازاریابی خوب یک عنصر دیگر نیز تاثیر بسزایی در روند موفقیت شما دارد که بهتر است هرگز ازآن چشم پوشی نکنید و آن رنگ به کار رفته در برند شما می باشد . در نگاه اول ممکن است جزییات چند دقیقه ای مانند لوگو و طراحی وب سایت مورد بحث باشد ،اما این گونه نیست رنگ نام تجاری شما ا...


آخرین تغییر : 11/12/2017 - 17:58

ثبت شرکت – ثبت برند – ثبت طرح صنعتی در یک نگاه

افراد بسیاری به ثبت شرکت ما مراجعه می کنند که شرکت  هایی که ثبت کرده بودند و نام هایی را برای شرکت ثبت کرده بودند که این نام خاص را دلیلی می دانستند برای ارائه حق شان به مجامع. نام شرکت، مالکیت ایجاد نمی کند که به فرض مثلاً شرکت با نام الف کالایی تولید کند و بگوید که این کالا با نام الف در بازار در انحصار این شرکت می باشد.اگر بخواهیم کالا یا خدماتی که شرکت ارائه می کند را در انحصار خودتان قرار دهید باید آن را ثبت کنید. ثبت این نام تجاری در اداره...


آخرین تغییر : 11/25/2017 - 21:32

ثبت برند در ایران

Brand Register Infographic در توضیح ثبت برند در ایران ابتدا به تعریف ثبت برند می پردازیم. برند، نام تجاری و علامت تجاری عبارت از اصطلاح، نشانه، نماد، طرح یا ترکیبی از اینها می باشد. نام و علامت تجاری به منظور شناساندن محصولات یا خدمات شرکت ها از یکدیگر کاربرد دارد. برند در عین حال که یک واژه خاص می باشد و چیزی بیش از یک کلمه نیست اما وجه تمایز با دیگر شرکتهای رقیب می باشد.به طور کلی نام تجاری باید دارای شرایط زیر باشد: بیانگر کیفیت و امتیازات...


آخرین تغییر : 11/26/2017 - 19:42

طراحی لوگو، طراحی برند، نکات مهم در طراحی لوگو و ثبت لوگو

لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود یک دارای قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند شما خواهد بود. طراحی یک نمایه ی بصری موثر از یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر طراحی های گرافیکی دارد. مثل هر کاری که نیاز به مهارت های خاص خود دارد، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تحربه فراوان دارد تا بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود. داشتن دانش کافی یکی از گزینه هایی اس...


آخرین تغییر : 11/26/2017 - 18:56

مراحل ثبت برند

ثبت برند در شرکت پارسه ثبت با استفاده از اتوماسیون اداری و اطلاع رسانی به موقع انجام می گردد که در این مقاله سعی داریم نحوه ارائه این خدمت را به شما مشتریان گرامی تشریح کنیم:پس از عقد قرارداد ثبت برند در شرکت پارسه ثبت SMS ای حاوی تشکر دریافت می کنید که شامل اطلاعات مشاور و کد پیگیری شما می باشد. با ارسال کد پیگیری از طریق SMS به شماره 02122883230 می توانید از آخرین وضعیت پرونده تان در هر زمان از طول شبانه روز مطلع گردید. ثبت برند مراحل ثبت برن...


آخرین تغییر : 11/26/2017 - 19:32

خرید و فروش نام تجاری

خرید و فروش نام تجاری یا همان برند و علامت تجاری امری رایج است که شاید اولین بار باشد که شما با آن برخورد دارید در این مورد شما می توانید به جای طی نمودن فرآیندثبت برند یک خرید برند آماده داشته باشید. متقاضیان خرید و فروش نام تجاری ( خرید و فروش برند تجاری ) گاها با ثبت برندهای متعدد و نام تجاری علاوه بر در اختیار داشتن تعداد زیادی نام تجاری برای محصولات متنوع خود نام های تجاری مازاد خود را بفروش می رسانند. خرید و فروش نام تجاری فرآیند کوتاه و سا...


آخرین تغییر : 11/26/2017 - 18:33