ثبت انحلال شرکت

 

ممکن است گاهی یک فرد یا تمام شرکا موجب انحلال شرکت شوند.

انواع انحلال شرکت بدین شرح می باشد:

  • انحلال به اراده یکی از شرکای شرکت:

طبق ماده ۱۳۶ و ۱۶۱ و ۱۸۱ قانون تجارت هر زمان که یکی از شرکا قرارداد را فسخ نماید، شرکت منحل می گردد.

در ماده ۱۳۷ نیز آمده است شریک در صورتی می تواند این حق انحلال را داشته باشد که اساسنامه شرکت این حق را از وی سلب نکرده باشد.

تقاضا باید حداقل ۶ ماه قبل از فسخ و به شکل کتبی به تمامی شرکا اعلام گردد. حال چه به شکل اظهار نامه باشد یا به شکل نامه سفارش.

برای انحلال شرکت، باید فعالیت های شرکت تمام شود تا شرکت منحل شود. اگر شرکا بخواهند ادامه دهند به ناچار باید یک شرکت جدید تاسیس نمایند.

  • انحلال به رضایت تمامی شرکا:

اگر شرکت برای مدت نامحدود یا زمان معین تاسیس شده باشد که هنوز موعد مقرر نرسیده باشد، می توانند شرکت را منحل کنند.

در صورتی که اگر شرکت برای مدت محدود تاسیس شده باشد و مدت هم سرآمده باشد، خود قرار داد به طور رسمی باطل می گردد و شرکت منحل می شود.

طبق ماده ۱۳۶ – ۱۶۱- ۱۸۹ قانون تجارت اگر قبل از سررسید همه شرکا راضی به انحلال شرکت باشند، می توانند شرکت را منحل کنند و اساسنامه را تغییر دهند.

انحلال شرکت را حتما باید ثبت کرد و طبق ماده ۹ نظامنامه قانون تجارت این انحلال را به گوش عموم برسانند.

انحلال شرکت ها و موسسات طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده به علل زیر انجام می شود:

  • تصویب بیش از نمی از شرکا در شرکتهای مسئولیت محدود
  • تصویب بیش از یک سوم سهامداران در شرکت های سهامی خاص
  • از میان رفتن بیش از نیمی از سرمایه داران شرکت و سرمایه داران دیگر رای به کاهش سرمایه ندهند.
  • هنگامی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است را انجام داده یا انجام آن غیر ممکن باشد.
  • در صورتی که شرکت برای یک مدت معین تاسیس شده باشد و مدت آن منقضی شده باشد
  • در حالت ورشکستگی
  • در صورت صدور حکم قطعی دادگاه
  • در صورت فوت یکی از شرکا در شرکت های محدود
  • هر گاه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت دهند.

جهت انجام انحلال شرکت خود می توانید با ثبت شرکت مهرا به شماره ۰۲۱۸۸۲۰۵۴۹۷ تماس گرفته تا تیم تخصصی مشاوره آنلاین مهرا ثبت شما را در زمین انحلال شرکت  مشاورده کنند.

پس از انحلال شرکت، مدیر دیگر سمتی ندارد. چون کارهای شرکت ممکن است هنوز تمام نشده باشد مثل مطالبات و بدهکاری یا جنس مانده در انبار یا داشتن داوی در محکمه ، لازم است شخصی به عنوان نماینده شرکت معرفی شود تا انجام این امور را به دست گیرید. این شخص را مدیر تصفیه گویند.

 

ثبت شرکت دانش بنیان-قوانین کلی ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان سوالات زیادی از ما پرسیده می شود که با جمع بندی و دسته بندی این سوالات متداول، این مقاله را برای شما مهیا نموده ایم. اولین قدم برای ثبت شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت می باشد. تمامی شرکت ها به صورت عادی در اداره ثبت شرکت های ایران باید ثبت شوند و بین ثبت شرکت ها از نظر نوع هیچگونه فرقی وجود ندارد و باید همگی در اداره ثبت شرکت ها ثبت شوند. شرکت های متقاضی پس از تولید کالا و خدمات دانش بنیان یا اگر شرکت نوپا بود، ارائه برنامه تولید، بر مبناید آیین نامه مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای مدت محدود می تواننند از مزایا و تسهیلات قانونی استفاده کنند. که پس از اتمام مدت ذکر شده دوباره باید ارزیابی شوند. ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکت ها پس از ثبت و فعالیت شرکت انجام می شود بنابراین نمی توان در زمان ثبت شرکت در مورد امکانات و تسهیلات و مزایای قانونی آن به طور کامل مطمئن بود. مطلب بعدی در رابطه با معنی و مفهوم شرکت دانش بنیان می باشد. بر اساس قوانین و آیین نامه های تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت هایی که متقاضی ثبت شرکت شان به شکل دانش بنیان می باشد، علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی که شامل کسب حداقل درآمد ناشی از فروش فناوری، کالا یا خدمات دانش بنیان، نیروی انسانی و سابقه بیمه کارکنام باید کلیه شرایط  مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نمایند. یکی از سوالاتی که خیلی از طرف مشتریان ما مطرح می شود این موضوع است که آیا از ابتدا می توان شرکت را به عنوان شرکت یا موسسه دانش بنیان ثبت کرد؟ برای پاسخ می توان گفت، ارزیابی و تشخیص این گونه شرکت ها و موسسات دارای شاخص های زیادی می باشد. ولی ثبت آن مانند دیگر شرکت ها خواهد بود. شرکت های دولتی، موسسات و نهاد های عمومی غیردولتی و همچنین شرکت ها و موسساتی که بیش از ۵۰% از مالکیت آنها متعلق به شرکت های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نمی شوند. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت یک شرکت دانش بنیان شامل تصویر مجوزهای شرکت که شامل مجوز های شرکت اعم از مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری می باشد که این مورد اختیاری می باشد، تصویر آگهی تاسیس به همراه آخرین تغییرات شرکت، در روزنامه رسمی که اجباری می باشد. آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد که اجباری است. البته برای شرکت های نوپا اختیاری می باشد. تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی که به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شده است و اجباری می باشد ولی برای شرکت های نوپا اختیاری است. نمودار سازمانی شرکت که اختیاری می باشد. برای یافتن شناسه ملی اشخاص حقوقی می توانید از وبسایت www.ilenc.ir استفاده نمایید. این وبسایت شامل شناسه ملی تمامی اشخاص حقوقی ایران می بشاد و با جستجوی اسم شرکت شناسه ملی را نمایش می دهد.

ثبت یک شرکت دانش بنیان شامل هزینه هایی نیز می باشد که این هزینه بابت ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت می باشد که برخی از این هزینه ها باید در آینده انجام شود.برای اطلاع از این هزینه ها و نحوه انجام کار می توانید با کارشناسان با تجربه مهرا ثبت به شماره ۰۲۱۸۸۲۰۵۴۹۷ تماس حاصل فرمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.اگر نام شرکت در اساسنامه دانش بنیان قید شود لزوما آن شرکت دانش بنیان نمی باشد و باید اطلاعات خود را وارد سامانه کرده تا فرآیند ارزیابی شروع شود. شرکت  هایی که در پارک فناوری یا مرکز رشد هستند نیز لزوما دانش بنیان نمی باشند و باید در سامانه ثبت شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند. شرکت هایی که بزرگ هستند و شرایط استفاده از قوانین شرکت های دانش بنیان و یا شرکت های  دانش بنیان صنعتی را ندارند، نیز می توانند  واحد تحقیق و توسعه خود را به شکل مستقل ثبت کنند و در سامانه ثبت نام کنند تا فرآیند ارزیابی برایشان انجام گردد. حضور اعضای هیات عملی دانشگاه ها در شرکت های دانش بنیان و سهامداری دانشگاه ها و شرکت ها ضروری نیست و شرکت هایی که اعضایشان هیات عملی نیستند نیز می توانند شرکت دانش بنیان شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان با تجربه مهرا ثبت به شماره ۰۲۱۸۸۲۰۵۴۹۷ تماس بگیرید.

ثبت شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ چیست؟

ثبت شرکت هلدینگ: امروزه شرکت های سرمایه گذاری نقش بسیار مهمی در امور اقتصادی کشورها بازی می کنند. سرمایه گذاران نیز تمایل به سرمایه گذاری در همه زمینه ها دارند، بنابراین با گسترش دامنه فعالیت ها و با نگرش حرفه ای، می توان این فعالیت ها را در قالب شرکت های متعدد تفکیک کرد.  شرکت سهامی که دارای شرکت های زیرمجموعه باشد به طوری که کنترل شرکت های زیر مجموعه به شکل مستقیم توسط مدیران و هیات مدیره شرکت اصلی انجام شود را شرکت هلدینگ می گوییم. شرکت هلدینگ یا شرکت مادر سهام چند شرکت را دارد بنابر این، شرکت مادر در تمام شرکت های مورد نظر یک عضو در هیات مدیره ی آنها دارد که می تواند به عنوان یک فرد رسمی در شرکت به تصمیم گیری بپردازد و حق رای داشته باشد. همچنین یک شرکت هلدینگ می تواند با خرید بخش عمده ای از سهام یک شرکت دیگر، حق رای در آن شرکت بدست بیاورد که در این حالت به شرکت دوم، شرکت وابسته یا فرعی می گوییم. شرکت های فرعی به عنوان یک شرکت مجزا ادامه فعالیت می دهد اما کنترل شرکت فرعی تحت نظر شرکت هلدینگ می باشد. نام های دیگر شرکت هلدینگ، شرکت کنترل کننده، دارنده یا مالک می باشد. در ادامه در باره نحوه و مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ توضیح خواهیم داد.

ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ

نحوه ثبت شرکت هلدینگ

در صورتی که مایل باشید قبل از نام شرکت عبارت “هلدینگ” قرار گیرد، باید قبل از ثبت شرکت، در اداره ثبت شرکت ها، از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرید. می دانیم شرکت های سهامی عام یا خاص فقط قادر به گرفتن مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند. برای گرفتن مجوز ثبت شرکت هلدینگ کافیست مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره درخواست خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند. سپس سازمان با بررسی هایی که انجام می دهد و اگر موافق بود، نامه ای مبنی بر تایید ثبت شرکت ارسال می نماید.

حداقل سرمایه بثبت شرکت هلدینگ

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی خاص ۵۰ میلیارد ریال  و برای ثبت شرکت هلدینگ سهامی عام ۱۰۰ میلیارد ریال می باشد.

زمینه فعالیت شرکت هلدینگ

زمینه فعالیت شرکت های هلدینگ می تواند خدماتی، بازرگانی یا صنعتی باشد. ثبت شرکت مادر تخصصی یا هلدینگ بیشتر نقش ستادی دارد یعنی به کنترل و اداره سرمایه گذاری ها و سیاستگذاری برای شرکت هایی که در زیر مجموعه اش دارد می پردازد. در حقیقت هدف از سرمایه گذاری افزایش سود و بالابردن ارزش سرمایه است. طبق تعریف سازمان بورس، شرکت های سرمایه گذاری که به واسطه سرمایه خود اقدام به خرید سهام شرکت های دیگر کرده اند و با سود حاصل از این کار ادامه فعالیت می دهند، شرکت هلدینگ نامیده می شوند.

مدارک لازم ثبت شرکت هلدینگ

  1. آگهی تاسیس شرکت مادر
  2. نامه نمایندگی صادر شده از شرکت مادر برای ثبت شرکت هلدینگ
  3. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه سایر سهامداران حقیقی یا حقوقی شرکت مادر
  4. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره شرکت هلدینگ
  5. گواهی عدم سوء پیشینه برای نماینده شرکت مادر و بقیه اعضای هیات مدیره و بازرسین شرکت

سوالات متداول:

  • من قصد دارم یک شرکت هلدینگ تاسیس کنم. آیا می شه شرکت رو به صورت مسئولیت محدود ثبت کنم؟ به خاطر تعداد شرکا کمتر.
  • جواب: خیر. همیشه شرکت هولدینگ از نوع سهامی می باشد.
  • با سرمایه یک ملیارد تومن می شه یک شرکت هلدینگ ثبت کرد؟
  • خیر. حداقل سرمایه برای شرکت های هلدینگ سهامی خاص ۵۰ میلیارد ریال  و برای شرکت های هلدینگ سهامی عام ۱۰۰ میلیارد ریال می باشد.
ثبت برند در ایران
brand register infographic

Brand Register Infographic

در توضیح ثبت برند در ایران ابتدا به تعریف ثبت برند می پردازیم. برند، نام تجاری و علامت تجاری عبارت از اصطلاح، نشانه، نماد، طرح یا ترکیبی از اینها می باشد. نام و علامت تجاری به منظور شناساندن محصولات یا خدمات شرکت ها از یکدیگر کاربرد دارد. برند در عین حال که یک واژه خاص می باشد و چیزی بیش از یک کلمه نیست اما وجه تمایز با دیگر شرکتهای رقیب می باشد.به طور کلی نام تجاری باید دارای شرایط زیر باشد:

  • بیانگر کیفیت و امتیازات محصول باشد.
  • تلفظ آسان داشته باشد. حد المکان کوتاه باشد.
  • متمایز و مشخص باشد.
  • ترجمه آن به زبان انگلیسی آسان باشد.
  • باید بتوان آن را ثبت کرد و تحت حمایت قانونی قرار داد.

در بازار رقابت، نام و علامت تجاری، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر فرق دارند. یک برندقدرتمند از ارزش زیادی برخوردار می باشد. اگر ویژگی های زیر وجود داشته باشد، نام و علامت تجاری دارای ارزش بیشتری خواهد بود:

  • وفاداری مصرف کنندگان
  • پنداشت مشتری نسبت به کیفیت
  • توجه و حمایت زیاد از جانب مصرف کننده
  • آگاهی مردم از این نام و نشان

حال در این بخش سعی در توضیح نکات مهم  فرآیند ثبت برند در ایران از ابتدا تا انتها داریم:

گام اول: ثبت برند

ابتدا لازم است که برای انتخاب نام برند چند نکته مهم را در نظر گرفت. اول اینکه اسامی مشهور را نمی توان ثبت کرد. در ضمن اگر نام انتخابی با نام برند دیگری بیش از ۵۰% تشابه داشته باشد نیز قابل ثبت نمی باشد. البته این حالت در طبقات مربوط به مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی، ایمنی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی بیشتر اتفاق می افتد. یکی از مواردی که در ثبت برند ممنوع می باشد، استفاده از نام مناطق جغرافیایی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از رد نام، می توان از نام های مختلط و چند سیلابی برای ثبت برند در طبقه شلوغ، استفاده کرد. اگر برندی که می خواهید ثبت کنید داری لوگو نیز باشد، بهتر است از طرح های ساده و قابل فهم و زیرکانه استفاده نمود. به طور کلی ثبت برند به شکل حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد. و شما می توانید از یک برند هم نام فارسی آن را ثبت کنید و هم نام انگلیسی آن را. برای انتخاب نام برند شئونات اسلامی را باید حتما مد نظر داشت زیرا در غیر این صورت با اخطال مواجه خواهید شد. اگر برند شما ثبت شده باشد ولی به شکل زیرکانه یا متقلبانه ای شبیه به یکی از برندهای مشهور باشد، این موضوع از طرف صاحبان برند قابل شناسایی می باشد و حتی اگر ثبت هم شده باشد، قابلیت ابطال یا برگشت دارند. برای انتخاب یک نام درست و داشتن اطلاعات لازم و کافی می توانید از مشاوران دپارتمان ثبت برند مهرا ثبت استفاده نمایید.

ثبت برند

ثبت برند

گام دوم: ثبت برند

بعد از انتخاب نام برند با موازین گفته شده، باید برند را ثبت نمود. برای ثبت برند در ایران باید استعلام برند کرد تا تکراری بودن یا تشابه آن مشخص شود. سپس اظهارنامه شما در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت می شود. بعد از ۴۵ تا نهایت ۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه، کارشناسان اداره مالکیت صنعتی نظر نهایی خود را برای ثبت برند در ایران به آگاهی شما می رسانند. بعد از تایید نام، آگهی تقاضا برای ثبت برند در ایران صادرخواهد گردید. البته تا ۳۰ روز بعد  از چاپ آگهی تقاضا می توان اعتراض کرد. اگر اعتراض نباشد آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود و در آخر گواهی ثبت برند ۱۰ ساله صادر می شود که تحویل مالک برند می گردد.

ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک ثبت برند حقوقی شامل کپی مدارک شرکت یعنی آگهی تاسیس، تغییرات شرکت ( نام، آدرس، مدیرعامل)، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات شرکت و کپی کارت بازرگانی که باید حتما به نام شرکت یا مدیر عامل باشد و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و یک نمونه از علامت مورد تقاضا در کادر ۱۰*۱۰ و مهر شرکت می باشد. برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی نیاز به کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی و کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط و کپی کارت بازرگانی و طرح لوگو در کادر ۱۰*۱۰ می باشد. مجوز پروانه بهره برداری، جواز تاسیس یا جواز کسب می تواند برای ثبت برند مورد استفاده قرار گیرد. اگر برند انگلیسی باشد یا در لغتنامه دهخدا دارای معنی نباشد، برای ثبت آن برند نیاز به کارت بازرگانی داریم. ثبت برند درطبقه تبلیغات مستلزم مجوز از طرف وزارت ارشاد می باشد. همچنین ثبت برند برای طبقه دارویی نیز نیازمند مجوز از وزارت ارشاد می باشد.

فرآیند ثبت الکترونیکی برند

برای ثبت برند خود ابتدا باید وارد سایت مالکیت صنعتی به آدرس sherkat.ssaa.ir شوید سپس در کادر سمت چپ سایت گزینه مالکیت معنوی را  انتخاب نمایید و سپس به قسمت خدمات الکترونیک رفته و در قسمت اظهارنامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت رفته و گزینه موافق هستم را کلیک نمایید تا مراحل ثبت اظهارنامه نمایان شود. ابتدا در قسمت اول اطلاعات اظهار نامه را باید وارد کنید. نوع اظهارنامه نیز باید  انتخاب شود سپس افزودن مالک را کلیک کرده و با توجه به اینکه  می خواهید برندتان حقیقی یا حقوقی باشد مراحل را تکمیل نمایید. در قسمت ثبت، درخواست اظهارنامه جدید را دارم را انتخاب نمایید. مرحله اول شامل اطلاعات شخصیت حقیقی یا حقوقی می باشد. قسمت ورد اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده، شماره تماس وارد شده رمز ابلاغیه های بعدی را دریافت می کندی در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی، اگر متقاضی ثبت برند وکیل بود باید گزینه وکیل دادگستری را انتخاب نمایید و اگر وکیل نبود، یکی از شرکاء  یا مدیران شرکت را باید به عنوان متقاضی معرفی کرد، بنابراین گزینه یکی از مدیران را باید انتخاب نمود. در قسمت انتخاب کالا برحسب مجوز های موجود اگر شماره طبقه کالای درخواستی را بدانید باید گزینه ” شماره کالای درخواستی را می دانم را انتخاب کنید در غیر این صورت گزینه دوم باید انتتخاب شود و نام محصول را می توان وارد  کرد تا کارشناس مربوطه با توجه به نوع کالایی که برای ثبت برند اقدام شده است، طبقه برند را مشخص نماید. در مرحله دوم باید مدارک ثبت علامت تجاری را بارگذاری کرد. اگر تعداد مدارکی که باید بارگذاری شود بیشتر بود می توان از گزینه افزودن ضمائم اختیاری استفاده نمود. در مرحله سوم تمامی اطلاعاتی که وارد سامانه شده است به شما نمایش داده می شود و اگر درست باشد گزینه تایید اطلاعات را می زنیم. در مرحله چهارم که مرجله پایانی می باشد، باید هزینه ثبت برند را از درگاه های اینترنتی واریز نمود و شماره اظهارنامه و رمز عبور را از طریق شماره موبایلی که در سامانه وارد کرده اید دریافت نمایید. حداکثر ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا مدارک برند شما رسیدگی شود و نتیجه را در سایت اعلام نمایند. سپس تشکیل پرونده توسط وکیل انجام می شود و مبالغ واریزی به موکل اعلام می گردد. بعد از واریز مبلغ توسط موکل، از طریق روزنامه رسمی قوه قضاییه روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز مبلغ از طریق درگاه اینترنتی به شکل آنلاین انجام می شود. زمان انجام این کار دوماه برای تکمیل مدارک و شروع به کار طول می کشد و چهر ماه و نیم تا صدور پروانه ۱۰ سله اولیه طول می کشد و سپس کار تمام است. همراهان عزیز سوالات خود در کلیه زمینه های ثبت شرکت و ثبت برند می توانید در بخش نظرات یا با تماس با شماره های مهرا ثبت مطرح و پاسختان را دریافت نمایید

مدت زمان ثبت برند

در برخی موارد، یک نام تجاری ثبت شده که دارای شهرت بالایی است ممکن است از موسسات مالی وام گیرد که از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار می باشد.مدت اعتبار ثبت برندده سال از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت آن می باشد که می توان با پرداخت مجدد زمان آن را تمدید کرد. نام تجاری یک ایده است. قبل از اینکه نام تجاریتان را بدزدند اقدام به ثبت آن بنمایید. ثبت شرکت مهرا ثبت با تجربه بسیار در زمینه ثبت برند در ایران، بهترین خدمات ثبتی را در این زمینه ارائه می کند.

شما به راحتی می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۲۰۵۴۹۷ تماس گرفته و از مشاوره رایگان در زمینه ثبت برند استفاده نمایید.

آیا ثبت شرکت نیاز به ارائه مجوز دارد؟

موسسات تجاری زمانی می توانند به طور رسمی و قانونی فعالیت نمایند که در اداره کل ثبت شرکت ها به شکل رسمی مجوز ثبت شرکت داشته باشند. در مقاله های پیشین با توجه به نوع شرکت که شامل سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی می باشد، مدارک مورد نیاز برای ثبت هر شرکت را به طور کامل توضیح دادیم و در آخر زمانی شرکت ثبت شده و از لحاظ قانونی شناخته شده است که در روزنامه رسمی مشخصات شرکت چاپ شده باشد. برای اینکه در این زمینه اطلاعات کافی بدست آورید می توانید از سامانه اینترنتی sherkat.ssaa.ir استفاده کنید. راهنمایی های مربوط و مفیدی در زمینه ثبت انواع شرکت در قسمت های مختلف این وبسایت قرار دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. همچنین می توانید برای ثبت شرکت خود از مراکزی که خدمات ثبت شرکت انجام می دهند مانند تاسیس، انحلال شرکت، اختصاص علائم و نام تجاری، دریافت کد اقتصادی و کارت بازرگانی استفاده نمایید و از مشاوره رایگان این مراکز بهره مند گردید. در این  مراکز مشاوران، کارشناسان و وکلای با تجربه در زمینه ثبت شرکت هستند که اطلاعات ضروری را در هر زمینه ثبت شرکت را به رایگان در اختیار شما قرار می دهند. بسته به موضوع شرکت که در چه زمینه ای فعالیت دارند، ممکن است مجوز لازم شود. این موضوعات خاص شامل:

آیا-ثبت-شرکت-نیاز-به-مجوز-دارد

آیا-ثبت-شرکت-نیاز-به-مجوز-دارد

مجوز تاسیس موسسه مالی

فعالیت های مالی مانند تاسیس بانک و موسسات خصوصی اعتباری، صندوق قرض الحسنه، صرافی ها و تبادلات ارزی، دریافت مجوز از مراجع مربوطه حتما می بایست مجوز داشته باشند.

مجوز ثبت شرکت بیمه

شرکتی که زمینه فعالیت آن امور بیمه می باشد، مستلزم داشتن تاییدیه از سازمان بیمه مرکزی ایران می باشد.

مجوز ثبت شرکت کارگزاری بورس

 برای فعالیت در زمینه بورس و اوراق بهادار نیز باید حتما مجوز مربوطه از سازمان بورس داشته باشید.

مجوز ثبت آژانس مسافرتی

آژانس های مسافرتی و گردشگری و به طور کلی شرکت هایی که خدمات مسافرتی و ایرانگردی و جهانگردی ارائه می کنند باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تاییدیه داشته باشند.

مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد و کنکور

۵- تاسیس آموزشگاه کنکور و موسسات آموزش آزاد، شرکت های ارائه کننده خدمات آموزشی نیاز به مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند. در صورتی که آموزشگاه بخواهد دوره های فنی و حرفه ای برگزار کند باید مجوزی از سازمان فنی و حرفه ای هم داشته باشد.

مجوز تاسیس NGO

۶-  همه فعالیت هایی که مربوط به بهزیستی، ثبت شرکت یا موسساتی در زمینه اهداف سازمان بهزیستی مانند انجمن های خیریه، خانه سلامت، مهد کودک، پرورشگاه ها، مراکز نگهداری سالمندان، خدمات مشاوره ژنتیک، کلنیک های مددکاری و … نیاز به دریافت مجوز از سازمان بهزیستی دارند.

مجوز ثبت موسسه حسابرسی

۷- اگر زمینه شرکت، خدمات حسابداری  و موسسات حسابرسی باشد نیز نیاز به مجوز از طرف جامعه حسابدارن می باشد.

مجوز ثبت شرکت های خاص

۸- در صورتی که شرکت بخواهد در زمینه حمل و نقل داخلی جاده ای کالا و مسافر یا انجام پروژه های عمرانی مانند طرح عمرانی یا پروژه های عمرانی، ساخت و بهره برداری انجام دهد، نیازمند مجوز از وزارت زاه و شهر سازی می باشد.

مجوز ثبت شرکت حمل ونقل

۹- اگر شرکت بخواهد حمل و نقل درون شهری مسافر را به شکل دسته جمعی توسط اتوبوس، مینی بوس، کامیون و وانت بار و تاکسی انجام دهد یا حمل و نقل و جابجایی داخل شهری مرسوله از طریق موتور سیکلت یا امور پیک موتوری انجام دهد نیز نیازمند مجوز مجوز ثبت شرکت از شهرداری می باشد. این مجوز از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قابل صادر می باشد.

مجوز ثبت شرکت های خصوصی سازی

۱۰- اگر موضوع فعالیت زیر مجموعه خصوصی سازی باشد می بایست از سازمان خصوصی سازی مجوز دریافت نمایند.

مجوز ثبت شرکتتعاونی

۱۱- در صورتی که موضوع شرکت مرتبط با شرکت های تعاونی باشد، طبق قانون ثبت شرکت در ایران باید برای تاسیس و تغییرات خود از اداره تعاون شهرستانی که شرکت تعاونی در آنجا می خواهد تاسیس شود، می بایست مجوز ثبت شرکت داشته باشد. این مجوز از وازت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل صدور می باشد. در ضمن لیستی از نام ها وجود دارد که نیاز به مجوز دارند که شامل: تعاونی تولید، تعاونی خدماتی، تعاونی سهامی عام، تعاونی اعتبار، تعاونی کشاورزی، تعاونی دامداری، تعاونی دامپروری، تعاونی پرورش و صید ماهی، شیلات، تعاونی صنعات، تعاونی عمران شهری، تعاونی معدن، تعاونی مصرف کنندگان، تعاونی مسکن، تعاونی فراگیر، تعاونی چند منظوره. البته اگر تعاونی سهامی عام باشد علاوه بر اخذ مجوز از اداره تعاونی باید از سازمان بورس اوراق بهادار نیز مجوز دریافت کند. تعاونی اعتباری نیز باید هم از اداره تعاونی مجوز بگیرد و هم از بانک مرکزی.

مجوز ثبت شرکت تبلیغاتی

۱۲- اگر موضوع شرکت فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی نیز باشد احتیاج به مجوز ثبت شرکت دارد. البته موضوع فعالیت آن شامل امور فرهنگی، هنری، سینمایی، خبری و خبرگذاری یا ایجاد نمایندگی های خبرگزاری داخلی و خارجی و انتشار نشریافت عمومی یا تخصصی، برگزاری دوره های کوتاه مدت روزنامه نگاری و خبرگذاری، اجرای برنامه های تبلیغاتی از طریق تاسیس کانون آگهی یا تاسیس دفتر خدمات رسانی به خبرنگار یا روزنامه نگار، چاپ متون و مقالات و کتاب، برگزاری دوره های فرهنگی و هنری و مطبوعاتی مثل داستان نویسی، چاپ، هرهای دستی، طراحی لباس، مد، کامپیوتر، گرافیک و فیلمسازی و بازیگری، برگزاری جشنواره های هنری و نمایشی و مطبوعاتی، تهیه فیلم های سینمایی و تلویزیونی، تولید نرم افزار دیجیتال فرهنگی، فعالیت قرآنی وانجمن های اسلامی و تبلیغات اسلامی. همچین نام های زیر نیازمند مجوز در این زمینه می باشند: فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، خبری، خبرگذاری، رسانه ای،تبلیغاتی، مد و لباس، فعالیت قرآنی، انجمن اسلامی و تبلیغات مذهبی. قابل ذکر است که نرم افزارهای غیر فرهنگی مانند نرم افزارهای حسابداری یا مالی نیازمند اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارند. همچنین اگر نام یا موضوع شرکت کلمانی مانند هنر آشپزی یا هنر ورزشی باشد نیاز به مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد نمی باشد.

مجوز ثبت شرکت زیارتی

۱۳- اگر فعالیت شرکت زیارتی باشد نیز احتیاج به مجوز از سازمان حج و زیارت دارد.

مجوز ثبت شرکت گردشگری

۱۴- موضوع فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز به مجوز از سازمان حج و زیارت، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و سازمان هواپیمایی دارد.